Zpětná vazba a hodnocení: Klíč k vyšším pracovním výkonům a lepším vztahům na pracovišti
Vaši lidé nejsou jako vejce vejci. I když vykonávají stejnou práci na stejném místě po stejnou dobu, nikdy nebude jeden jako druhý. Trápí je jejich děti, rodiny, zdraví nebo finance. To často vede k výkyvům v pracovních výkonech, výsledcích i vztazích v týmu. Proto se zaměříme na zpětnou vazbu, která zmírňuje dopad osobních potíží, utužuje vztahy na pracovišti, zvyšuje výkony a zachovává spokojenost. Ukážeme vám, proč je feedback důležitý, k čemu vede a jak ho co nejlépe podat.
K čemu slouží zpětná vazba a hodnocení zaměstnanců
Věděli jste, že 30 % lidí se v práci cítí nedoceněně? To je celá třetina vašeho týmu! Nedostatek uznání, vděčnosti nebo spokojenosti vytváří negativní emoce, ve kterých snadno vznikají první konflikty.
Oproti tomu pravidelné hodnocení a zpětná vazba dodává vašim lidem pocit, že…
patří do týmu,
jste rádi že je máte,
jste na ně patřičně hrdí,
jsou to profíci na svém místě,
záleží vám na nich,
mohou vám důvěřovat,
vědí, kam směřovat,
co je třeba zlepšit nebo změnit.
Když vaši lidé znají svou hodnotu, pravomoce, silné i slabé stránky a cíl, jsou sebejistější a spokojení. Netrpí obavami, co se stane, když udělají to či ono, přestanou se vás ptát na každou maličkost, nebude je tížit, že nejsou dost dobří a zbaví se soutěživosti uvnitř týmu. To všechno ovšem platí jen tehdy, pokud zpětnou vazbu a hodnocení předáte správně.
Jak podat zpětnou vazbu a hodnocení co nejlépe
Feedback je skvělý pomocník, ale také může napáchat velké škody. Stačí špatná formulace výtky, a váš člověk rázem schytal šrám na sebevědomí. Proto pro vás máme osvědčené tipy, se kterými zpětnou vazbu zvládnete levou zadní.
Při jakékoliv komunikaci s vašimi lidmi…
Zachovávejte základní pravidla slušnosti jako "Prosím" a "Děkuji".
Zajímejte se o názory zaměstnanců na firmu i jejich pracovní podmínky.
Zůstávejte nad věcí. Ať se dozvíte cokoli, nemělo by to ovlivnit vaše vztahy.
TIP: Jak sdílet negativa
Lidé jsou rádi ocenění a chválení. Takže jim před špatnou zprávou řekněte něco pěkného. Za co si jich ceníte, proč jsou skvělí kolegové apod. Až jim následně sdělíte negativní informaci, budou se cítit mnohem lépe.
9 tipů pro efektivní zpětnou vazbu
Jasně definujte svá očekávání. Lidé tak lépe porozumí, kde co a jak udělat nebo zlepšit. Mohou vám vyjít vstříc nebo probrat možné překážky při dosahování vámi vytyčeného cíle. V opačném případě nebudete nikdy spokojení, a lidé nikdy nezjistí proč.
Dejte prostor na otázky. Lidé nemusí hned na poprvé porozumět svým rolím a úkolům ve firmě. Lepší, když si všechno ujasní hned, než aby pak napáchali zbytečné chyby.
Buďte pozitivní a praktičtí. Zveličování, nadsázka nebo rozmazávání banalit ještě nikdy nikomu neprospělo. Pokud chyba nezruinovala firmu, v podstatě o nic nejde. Neřešitelný problém neexistuje.
Buďte konkrétní. Jedině tak druhé potěšíte. Obecná fráze "Tohle se vám povedlo." nikomu nic nepřináší. Oproti tomu věta "Líbí se mi váš smysl pro detail." vzbuzuje hrdost a radost.
Popište přesně své pocity a dojmy. A to jak negativní, tak pozitivní. Například: "Potěšilo mě, jak jste si psal poznámky, když jsem nastiňoval problém. Mám z toho pocit, že vás to zaujalo." nebo naopak "Mám dojem, že vás tento úkol příliš neoslovil. Nevšiml jsem si vašeho obvyklého zápalu pro věc."
Navrhněte zlepšení, které by mohl váš kolega snadno aplikovat. Například: "Ušetřilo by čas, kdybyste nejprve získala všechny podklady, a pak je teprve začala zpracovávat."
Mluvte v první osobě. Například: "Já myslím..." nebo "Podle mého názoru…".
Požádejte o zpětnou vazbu na oplátku. Neuzavírejte své hodnocení po té, co domluvíte, ale nechte se vyjádřit i vaše lidi. Dobrý způsob je: "Co si o tom myslíte?", "Jak to vidíte vy?", "Souhlasíte se mnou?".
Povzbuzujte. I když je třeba pracovníky pokárat nebo usměrnit, najděte vždycky prostor pro povzbuzení. Stačí prosté: "Líbí se mi, jak děláte…, jen tak dál!".
TIP: Odešlete zpětnou vazbu online
Z očí do očí je to vždycky lepší. Ale pokud to možnost nemáte kvůli velkému časovému posunu nebo odlišným místům práce, online způsob je na místě. Hodnocení a ocenění svým lidem jednoduše pošlete skrze Vaší JOBka aplikaci. Lidé tak dostanou své hodnocení a mají možnost zpětně reagovat. 😍
4x NE aneb Tomuhle se raději vyhněte
Feedback se dá snadno přetvořit na děsivou noční můru, o které se vašim lidem bude zdát ještě dva měsíce. Pokud to není váš styl, a chcete lidi vést cestou povzbuzování a konstruktivní kritiky, pojďme se podívat na věci, co do zdravé zpětné vazby nepatří.
pasivní agrese útočící na sebevědomí
"Co děláš?"
"Bude to ještě dneska?"
"To si snad děláte srandu!"
odsuzování, posuzování a obviňování
"To bylo příšerné! Celé jste to zkazil!"
"Vy jste…"
"Na co jste myslel, když jste nedodal ty papíry včas? Je vám to jedno!"
definitivní závěry bez možnosti reagovat
"To je ode mě všechno. Na shledanou."
"Víc k tomu nemám. Tak zítra na poradě."
diskriminace na základě neřešitelného problému
"Vaše koktání totálně zkazilo celou prezentaci."
"S brýlemi mi do kanceláře nechoďte!"
"Stejně brzy půjdete na mateřskou, ten úkol dostane Karel."
TIP: Feedback není soutěž
Stinnou stránkou zpětné vazby může být i pocit, že si lidé vaše uznání musí zasloužit. A to nejlépe tak, že budou lepší než všichni okolo za každou cenu. To ovšem není primární účel feedbacku a naopak může jeho plusy proměnit ve stresující událost. Hromadné hodnocení v 57 % případů vytváří konkurenční prostředí, tajnosti, manipulace a nepřátelství na pracovišti. Proto raději zpětnou vazbu předávejte mezi čtyřma očima.
Teď už víte, jak na kvalitní zpětnou vazbu a hodnocení, které prospěje vám, firmě i vašim lidem. Držíme vám palce při budování úspěšného týmu, ve kterém to šlape jako švýcarské hodinky 😊
💡Brzy se můžete těšit na skvělý rozhovor s Jiřím Zítem o tom, jak ani při těžké životní situaci neztrácet naději.