Work life balance: Jak najít rovnováhu mezi pracovními povinnostmi a osobním životem
Vyvážit soukromí i práci není snadné. Nároky obou stran jsou často nad vaše síly, a to jste se ani nestihli zamyslet nad vlastními koníčky a volným časem. Jenže den má 24 hodin, spánek neoblafnete a do práce musíte. Jak tedy na to, abyste se z toho lidově řečeno nezbláznili?
Pozor na vyhoření
Dobrá rovnováha mezi prací a soukromím přináší řadu benefitů, od vyšší produktivity v práci, přes lepší fyzické a mentální zdraví, až po hlubší a kvalitnější vztahy s rodinou a přáteli. Narušení rovnováhy naopak může vést až k vyhoření, chronickému stresu, zhoršení vztahů s blízkými, různým onemocněním a celkovému poklesu životní spokojenosti.
Že už je dávno pozdě poznáte snadno. Bývají to ta rána, kdy si uvědomíte, že nevstanete z postele, všechno vám je hluboce jedno a nemáte jakýkoli zájem, sílu ani motivaci cokoli dělat. Prostě jste vyhořeli. V takovém případě už bývá potřeba odborná pomoc. My se však budeme snažit, aby k tomu nedošlo.
Začněte budovat svůj work-life balance krok za krokem
Nic nepadá samo z nebe a o ledacos se musíte zasloužit vlastním přičiněním. Work-life balance v začátku vyžaduje nějaký čas, úsilí i vaši představivost. Ve finále však sklízíte ovoce v podobě spokojenosti, radosti a energie, kterou můžete rozdávat v práci i doma.
1) Zhodnoťte svůj život
Zastavte se. Vezměte si k tomu do ruky tablet, tabulky Excel nebo obyčejný papír a tužku. Cokoliv, co vám vyhovuje. Uvařte si dobrou kávu nebo čaj a nenechte se ničím a nikým vyrušovat. Zhodnoťte svůj každodenní život. Zapište si, co všechno během svého obvyklého dne musíte zvládat. Aktivity si klidně rozdělte do sloupců na "osobní" a "pracovní". Pomůže vám to vyhodnotit, kam směřujete nejvíc energie a času.
2) Udělejte čistku
Vyberte si dvě barvy, všechny sepsané aktivity projděte jednu po druhé a rozdělte si je do tří skupin:
ty, které dělat nechcete, nemilujete a náleží někomu jinému,
ty, které milujete a těšíte se na ně,
ty, které dělat musíte, ať se vám líbí nebo ne.
Pokud se aktivity ze třetí skupiny překrývají s druhou skupinou, tak trochu jste vyhráli v loterii.
3) Nastavte si hranice
Čeká vás první těžký krok. Vyberte si všechny úkoly z první kategorie a začněte nastavovat hranice sobě i svému okolí. Může se to týkat i "maličkostí", které vám však v životě páchají velkou neplechu. Kupříkladu můžete…
Definitivně předat vyřizování některých e-mailů asistentce.
Přestat dělat práci za kolegu, který vás jenom využívá.
Předat domácí práce ostatním členům rodiny.
Pokud jste do dneška všechno dělali sami, možná nastal čas vytyčit hranici a nechat odpadky na dětech, luxování na manželovi a uklízení myčky na starším potomkovi.
Přestat zvedat pracovní hovory při večeři.
Nevyřizovat pracovní e-maily ještě v noci v posteli.
Nepřipravovat prezentaci o víkendu.
I takové maličkosti ovlivňují to, jak mícháte pracovní a osobní čas dohromady, berete pozornost své rodině a věnujete ho práci, a ukazují, že neumíte říkat "ne" ostatním ani sami sobě.
4) Naučte se říkat ne
Tím se elegantně dostáváme k dalšímu bodu, který s hranicemi úzce souvisí. "Ne" je důležité slovo. Mnoho slušných lidí z něj však má špatný pocit, a ti druzí jej naopak zneužívají k manipulaci svého okolí. Slovo "ne" přitom zásadně ovlivňuje vaše duševní zdraví a přežití v dnešním přehlceném světě. Kdybyste neříkali "ne", zbláznili byste se.
Proto si odmítání trénujte na maličkostech a postupně ho zahrňte do všech oblastí svého života.
Opravdu nemusíte dělat práci za své kolegy.
Opravdu nemusíte vozit děti do školy, když jim jede autobus.
Opravdu nemusíte dělat prezentaci v neděli večer, protože si na ni šéf vzpomněl v pátek odpoledne.
Jak se říká, všechno souvisí se vším. Kdekoli přestoupíte své hranice, poveze se to s vámi po celý den napříč osobním i pracovním životem.
5) Plánujte a organizujte
Efektivní plánování vyvažuje pracovní úkoly i osobní zájmy. Abyste si udrželi přehled, co jste komu slíbili a jaké úkoly vás čekají doma i v práci, vřele vám doporučujeme nějaký plánovač. Nejlépe vám poslouží kalendář v mobilu nebo papírový diář.
Tady vám doporučujeme mít vždy jen jeden! V opačném případě hrozí, že druhý zapomenete, nepodíváte se do něj, a opět zavládne nekontrolovatelný chaos. Vyberte si takový diář, který vám bude vyhovovat a zapisujte si do něj osobní i pracovní aktivity. Vědci už mnohokrát dokázali, že zapisování rukou posílá zapisované informace rovnou do mozku. To se v případě psaní na klávesnici nebo na mobilu neprokázalo.
TIP: Zkuste online pomoc
Aplikace od JOBky vám pomůže s plánováním i organizací všech pracovních povinností. Jednoduše se dozvíte, kdy vás čeká výplata, kdy si můžete vybrat dovolenou, jak je to s vydáváním obědů nebo kdy se koná jaká schůzka a porada. Díky tomu máte své pracovní povinnosti neustále pod kontrolou přímo ve své kapse.
6) Dopřejte si pravidelný odpočinek
Že máte diář ještě neznamená, že ho musíte zaplnit do posledního řádku. Dnešní doba nabádá k plné vytíženosti, jinak jste lenoch a flákač. Ale to není vůbec pravda. Odpočinek je důležitější než vytíženost.
Během odpočinku nabíráte sílu psychicky i fyzicky. Lidský mozek navíc oceňuje různorodost aktivit, kde si může odpočinout. Permanentní soustředění a přelétávání z jednoho úkolu na druhý jsou zdraví škodlivé. Multitasking pak ve stáří vede k demenci. Proto to s aktivitami nepřehánějte a raději si naplánujte čtení oblíbené knihy, kávu na terase, výlet na kole nebo pěší turistiku po horách.
7) Chtějte flexibilní pracovní dobu nebo práci z domova
Ne každý tu možnost má. Některé profese práci z domova neumožňují. Na druhou stranu většina kancelářských profesí práci doma snese. Proto se jí nebraňte, pokud vedete tým lidí, a požádejte o ni, pokud jste zaměstnanec.
Práce z domova má řadu výhod, od velkých úspor ve firmě, přes psychické pohodlí pracovníků, vyšší efektivitu a produktivitu, až po maximální spokojenost a klid na duši. I vy se nejspíš cítíte lépe, když si doma uvaříte hrnek své oblíbené kávy, usadíte se s notebookem na terasu a odsud vykonáváte svou obvyklou agendu. Oproti slunečnému dnu, kdy jste zavření v kanceláři, dýcháte vzduch z klimatizace a osvětluje vás jen umělá zářivka.
Podobné benefity má i flexibilní pracovní doba, která zaměstnavateli zaručuje dokončenou práci a počet odpracovaných hodin, a zaměstnanci dává svobodu naložit se svým časem, jak potřebuje. To snižuje stres, zvyšuje spokojenost a pomáhá lidem přizpůsobit si den podle svých potřeb.
8) Otevřeně komunikujte
Žádná změna nepřijde sama od sebe. Proto se svými kolegy, šéfem, zaměstnanci i rodinou aktivně probírejte své pocity, potřeby a očekávání. Každý z nich přirozeně očekává, že jim budete neustále k dispozici a valí na vás spoustu úkolů, ale nelze vyhovět všem.
Vysvětlujte lidem, co potřebujete, a jak vás nedostatek naplněných potřeb vyčerpává. Vždyť vaše vyčerpání nejvíc dopadá právě na vaše okolí v podobě hádek, odevzdanosti, chybovosti a nesplněných termínů. Vaše hranice navíc povzbuzují i vaše okolí, aby si stanovilo priority a naučilo se lépe pracovat s časem.
Udržujte balanc
I když uděláte všechno správně, čas od času se může stát, že se z rovnováhy vychýlíte. Nenadálá situace skutečně může vyžadovat, že dokončíte svou práci v neděli večer. Nebo výjimečně odvezete děti do školy a do práce pak přijdete o něco později. Ale rozhodně by to nemělo být pravidlem. Také si čas od času sepište všechny své úkoly a zkontrolujte, že na sebe neberete zodpovědnost za cizí úkoly.
Nalezení správné rovnováhy mezi pracovními povinnostmi a osobním životem není vždy snadné, ale je klíčové pro vaše zdraví a štěstí. Flexibilní pracovní doba, možnost práce z domova a osobní hranice jsou skvělými nástroji, které vám mohou s rovnováhou mezi soukromím a profesními povinnostmi pomoci.