Jak důležitý faktor je při výběru zaměstnání způsob dopravy do práce?
Způsob dopravy do práce je pro Čechy jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru zaměstnání, ukazuje průzkum společnosti Amazon a Ipsos.
Třetině Čechům trvá za běžných podmínek cesta do zaměstnání a zpět méně jak půl hodiny a většina z nich si náklady spojené s přesunem do zaměstnání musí hradit sama. To vyplývá z nejnovějšího průzkumu společnosti Amazon, která se ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos rozhodla zjistit více o návycích zaměstnanců při cestování do práce. Průzkumu se zúčastnilo více než 1 000 respondentů v Česku a na Slovensku. Výsledky ukazují, že podmínky spojené s dopravou do zaměstnání jsou pro většinu dotazovaných jedním
z nejdůležitějších faktorů při výběru zaměstnání.
S každodenním cestováním na pracoviště je pro řadu zaměstnanců zásadní otázka financí, kdy tato položka může pravidelně zabírat nezanedbatelnou část měsíčního rozpočtu domácnosti. Většina Čechů (77 %) si náklady spojené s cestou do zaměstnání hradí sama. V průměru takto jeden český pracovník za dopravu utratí 1 126 Kč měsíčně. Plně hrazená doprava zaměstnavatelem není v Česku standardem, což dokazují pouze 4 procenta dotazovaných, kteří uvedli, že jim zaměstnavatel zajišťuje dopravu v plném rozsahu. 5 procentům zaměstnancům přispívá zaměstnavatel méně než polovinu a 3 procentům přispívá více než polovinu. Stejná situace je také na Slovensku, kde jsou zaměstnanci z hlediska dopravy do práce odkázáni na vlastní náklady
v 79 procent případů.
Zaměstnavatelé svým zaměstnancům náklady na dopravu hradí nejčastěji v Plzeňském kraji (uvedlo 10 % respondentů z Plzeňského kraje). Nejméně často v Karlovarském, Libereckém a Královehradeckém, kde tuto možnost nevybral žádný z respondentů.
Zejména lidé s nižšími čistými příjmy do 15 000 korun měsíčně musí brát v potaz každodenní náklady spojené
s přepravou na pracoviště. Nejčastěji proto využívají MHD nebo chodí pěšky, pokud se jejich pracoviště nachází
v blízkosti jejich bydliště. Naopak lidé s příjmy od 15 001 korun výše využívají k přepravě vlastní motorové vozidlo častěji než jiné formy dopravy.
Způsob dopravování na pracoviště je při výběru nového zaměstnání důležitým faktorem pro 6 z 10ti Čechů. Čtvrtina respondentů (26 %) uvedla, že otázka dopravy je pro ně až na vedlejším místě a přibližně 1 z 10ti respondentů (13 %) nejvíce oceňuje, když ji vůbec nemusí řešit a v plném rozsahu ji zajistí zaměstnavatel. Tak může učinit například formou svozové dopravy. Taková varianta je v současnosti dostupná pouze 3 procentům zaměstnanců. V porovnání s ostatními kraji využívají firemní svoz nejčastěji zaměstnanci v Královehradeckém kraji (6,7 %).
Proč využívat spolujízdu?
Spolujízda osobním autem, svozové autobusy i podpora cyklodopravy. To jsou způsoby, jak zaměstnavatelé řeší přetížená parkoviště u svých firem a dopravu do zaměstnání.
O desítky tisíc kilometrů jízdy autem méně evidují zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany. Od června loňského roku tady testují koncept sdílené dopravy. Ten umožňuje šetřit emise, zvyšuje pružnost i rychlost dopravy a šetří účastníkům peníze za cestu do práce. Hlavní motivací se ale stala vyhrazená parkovací místa.
Denně do jaderné elektrárny na rozhraní Vysočiny a Jihomoravského kraje dojíždí kolem 2000 zaměstnanců a dodavatelů. Práce z domova související s ochrannými opatřeními proti koronaviru jejich počet snížila, počty se ale naopak zvyšují během odstávek pro výměnu paliva. I přes zavedené firemní autobusové linky více než dvě třetiny z dojíždějících využívají vlastní auto. K přírodě nešetrný trend se ale energetické společnosti podařilo využitím aplikace pro sdílenou dopravu obrátit.
Tři firemní autobusové linky zavedla pro své zaměstnance i společnost Savencia Fromage & Dairy Czech Republic, která má v Hesově u Přibyslavi svůj závod. "Byli jsme si vědomi, že v okolí našeho závodu zaměstnanci dlouhodobě postrádali více praktických možností dopravy na jednotlivé směny. Autobusové linky jezdí pravidelně o pondělí do pátku na trasách z Havlíčkova Brodu, Pohledu a Žďáru nad Sázavou do Hesova
a zpět. S několika zastávkami v místních obcích vozí zaměstnance na všechny směny, " uvedla společnost, která je tradičním výrobcem Pribináčku.
Také firma Valeo z Humpolce organizuje pro své zaměstnance svozové autobusy. Jak uvedl ředitel komunikace Gábor Iffland, jedná se o autobusy na lince Pelhřimov - Humpolec, které jsou pro zaměstnance zdarma. "Spolujízda mezi zaměstnanci je u nás realita, ale my to jako firma nijak neorganizujeme, necháme to
na individuální domluvě mezi zaměstnanci, " řekl.
Spolujízdy využívají také zaměstnanci jihlavské společnosti Bosch Diesel, která patří k největším zaměstnavatelům na Vysočině. "Jednou z online možností pro plánování spolujízd je firemní aplikace JOBka, která našim zaměstnancům nabízí rychle vyhledat možnosti spolujízdy přes mobil, " vysvětlil mluvčí Mojmír Kolář. Celkovou snahou firmy je posle mluvčího, aby zaměstnanci mohli v co největší míře využívat na cestě do zaměstnání veřejné dopravy a ponechali svá vozidla doma.
JOBka nabízí již zmíněný modul Spolujízda, prostředek k úspoře nákladů za cestování pro zaměstnance.
Chcete vědět více? Potřebujete řešení na míru? Kontaktujte nás na kontakt@jobka.cz.